Help, hoe zet ik mijn drukke hoofd uit?

Waarom praten niet helpt bij burn-out (klachten)

Authentiek Leiderschap heeft een nieuw programma ontwikkeld: coaching bij burn-out klachten. In dit interview deelt partner en coach Nienke den Os haar beeld en geeft zij tips voor mensen die te maken hebben met burn-out klachten, bij zichzelf of in hun omgeving.

Waarom hebben jullie dit programma ontwikkeld?

“Al jaren signaleren wij dat veel mensen met burn-out klachten lang op zoek zijn naar de juiste hulp en deze uiteindelijk slechts ten dele en/of bij verschillende zorgverleners en/of coaches vinden waardoor het herstel lang duurt en niet duurzaam is. De hulp richt zich meestal op het beïnvloeden van slechts één of enkele factoren die een rol spelen in het ontstaan en in stand houden van de klachten, waardoor de kans op terugval groot is en mensen soms jarenlang “niet lekker in hun vel zitten’.

Dit is zonde van de tijd, energie en het geld dat is geïnvesteerd én is bovendien een gemiste kans. Wij geloven namelijk dat burn-out klachten een belangrijke signaalfunctie hebben en juist een kans bieden om te groeien in persoonlijk leiderschap en daarmee in het ervaren van gezondheid, geluk en succes. Herstel van burn-out (klachten) hoeft niet lang te duren als je weet welke factoren een rol spelen en je deze leert beïnvloeden.”

Daar waar je struikelt, ligt je grootste schat

 

Welke factoren spelen een rol bij burn-out klachten?

“De ervaring leert dat mensen met dergelijke klachten veelal cognitief overbelast zijn, weinig contact (meer) hebben met hun gevoelsleven en/of moeite hebben dat naar buiten te brengen. Ze zijn ook afgedreven van hun diepste drijfveren, waardoor ze minder gelukkig en succesvol zijn.
Hoe de klachten zijn ontstaan (en in stand worden gehouden) is per geval verschillend, maar er is wel een rode draad wanneer we kijken naar alle mensen die we begeleiden met burn-out klachten.

Het is een illusie om te denken dat mensen burn-out raken van te hard werken. Als je werk je voldoening geeft, kunnen mensen veel hebben. Dat is meteen een eerste factor die van groot belang is: in hoeverre kun je van betekenis zijn in je werk en kun je de impact maken die jij graag wilt maken? In Authentiek Leiderschap taal noemen we dat een missie. Als die ontbreekt ervaren mensen minder zingeving en zijn ze gevoeliger voor overbelasting.

Het gebrek aan rust is ook een belangrijke factor. Veel mensen vinden het lastig om met onze hectische maatschappij om te gaan. Ze staan continue “aan” en moeten veel van zichzelf. Zowel in hun werk als in hun privéleven. Het vervelende is, hoe meer een mens overbelast raakt, hoe lastiger het wordt om te ontspannen, omdat het lichaam zich in constante staat van paraatheid bevindt. Het is een vicieuze cirkel die moeilijk is te doorbreken.

De manier waarop iemand zich positioneert ten opzichte van anderen (ego gedrag in onze taal) speelt ook een belangrijke rol. Hoe geef je je grenzen aan? Kan je om hulp vragen? Hoeveel ruimte neem jij in voor jezelf?

Vaak spelen er ook zaken in de persoonlijke sfeer. Denk aan een overlijden van een dierbare of ziekte, of het krijgen van een kind. Zo’n heftige gebeurtenis is dan vaak de druppel waardoor mensen kopje onder gaan.

Eigenlijk is het altijd een combinatie van factoren en dat maakt het ook complex om eruit te komen, al die factoren hebben aandacht nodig, anders blijf je aanmodderen.”

Waarom duurt herstel bij burn-out klachten vaak zo lang?

“Veel mensen willen (of liever gezegd moeten, meestal van zichzelf) te snel weer door en gaan daarbij weer over hun grenzen heen. Ze hebben onvoldoende stil gestaan bij hun gevoelsleven, niet de vaardigheden hiervoor in huis, onvoldoende geleerd hun grenzen te (h)erkennen, onvoldoende inzicht in hun patronen en/of hun missie.”

Welke tips heb je voor mensen die nu last hebben van burn-out (klachten)?

“Allereerst: zie het als een kans om te groeien en gun jezelf echt de tijd hiervoor. Hoe meer je nu vertraagt en de tijd neemt, hoe sneller en duurzamer je herstelt. Het heeft weinig zin om in gesprek te gaan over waar je nou echt gelukkig van wordt of wat je wilt in de toekomst, wanneer je compleet overbelast bent, in dat eerste stadium kan je gewoonweg niet helder nadenken. Neem eerst de tijd om (opnieuw) in contact te komen met je gevoelsleven, te luisteren naar (de signalen van) je lichaam. Leer te voelen waar je zin in hebt in plaats van je to-do lijst af te werken. Je superdrukke hoofd kan pas tot rust komen wanneer je contact hebt met je lijf. Dat is een voorwaarde om vooruit te kunnen kijken.”

Soms is even stilstaan een hele vooruitgang

 

Welke invloed heeft de coronacrisis op burn-out (klachten)?

“We merken dat mensen die thuiswerken met (kleine) kinderen een grotere disbalans ervaren in hun werk/privé balans, zeker toen de scholen en crèches dicht waren. Zij hebben zoveel ballen in de lucht te houden, dat kost een hoop. Er blijft weinig ruimte over voor henzelf. In bepaalde sectoren, denk aan de zorg, raken mensen uitgeput omdat de werkdruk continue zo gigantisch hoog is. Daardoor is het lastiger om ruimte te maken voor rust en herstel. Ontspannen is voor veel mensen lastiger omdat we beperkt worden in onze sociale contacten, bewegingsvrijheid en sportmogelijkheden.

We merken dat bij veel mensen de rek eruit is. Tegelijkertijd zien we ook dat sommige mensen juist meer rust ervaren door thuis te werken, meer tijd hebben om te sporten. Het is dus een heel divers beeld. We deden vanuit Authentiek Leiderschap overigens onderzoek naar de impact van COVID op leiderschap, bevlogenheid en betrokkenheid. De uitkomsten van dit onderzoek zijn te lezen op onze website via deze link.”

Welke tips heb je voor leidinggevenden van mensen met burn-out (klachten)?

“Veel mensen met burn-out klachten schamen zich, hebben het gevoel dat ze hebben gefaald. Als leidinggevende speel je een belangrijke rol in het creëren van een veilige omgeving. Geef je medewerker het gevoel dat hij er mag zijn, ook als hij kwetsbaar is. Geef iemand de ruimte om de juiste hulp in te schakelen en schep (in overleg) duidelijke kaders over het onderhouden van contact en re-integreren. Laat iemand pas re-integreren als hij tot rust is gekomen en vraag hem hoe je hem het meeste helpt, maak hem zelf eigenaar van het proces. Ondersteun in het onderzoeken in hoeverre de medewerker de impact kan maken die hij graag wil en hoe hij zijn talenten daarbij kan inzetten.”

Wat moeten mensen met name onthouden uit dit interview?

“Schaam je niet voor je burn-out (klachten), 1,3 miljoen mensen in Nederland hebben hier last van. Gun jezelf de tijd om te herstellen en te leren van deze moeilijke tijd. En durf hulp te vragen, je hoeft het niet alleen te doen. Met de juiste hulp kan het een super waardevol proces worden en nog leuk ook. Je verdient het!”

Nienke den Os is partner en coach bij Authentiek Leiderschap. Zij begon haar werkende leven als fysiotherapeut en is tevens opgeleid tot Haptonomisch Professional en leefstijlcoach. Vanuit deze achtergrond weet zij als geen ander het gevoelsleven, lichaamstaal en leefstijl te betrekken binnen haar coaching. Dit doet zij op een no-nonsens manier, die past bij en aansluit op het gedachtegoed van Authentiek Leiderschap. Haar missie is: “Door echt contact te maken mensen laten groeien in zelfinzicht en zelfvertrouwen, waardoor zij hun eigen potentieel kunnen bevrijden”. Coaching bij burn-out klachten is een van haar specialisaties.

Nienke den Os
Meer weten over dit programma?

Lees er meer over bij onze producten of download de whitepaper, zodat je op je gemak meer kan lezen over ons, ons programma, resultaat van de coaching bij burn-out (klachten) en meer.

Je kan ook direct contact opnemen met Nienke den Os via ndo@authentiekleiderschap.nl of bel 06 19 796 882.