Hoe herken je het Slachtoffer? Deel 5 van Ego’s in de boardroom

Klagen werkt contraproductief: 3 tips voor Slachtoffers in de boardroom

Ben of ken je iemand die regelmatig naar een ander wijst als een project fout loopt? Die meer klaagt dan spijkers met koppen slaat? In deel 5 van onze blogserie over Ego’s in de boardroom: het Slachtoffer. Hoe stimuleer je constructief gedrag? Doe je voordeel met onze 3 tips.

Zelfkennis
De positieve tegenhanger van het Slachtoffer is de Verdediger. Dit ego stelt grenzen en gaat er zelden over heen. Hij weet waar zijn talenten liggen en waar niet. Deze leiders kunnen uitstekend delegeren: ze hebben het volste vertrouwen in hun team. En ze durven een stap achteruit te zetten als een collega betere papieren blijkt te hebben voor een project.

Net als bij andere doorgeslagen ego’s kan het Slachtoffer de overhand krijgen. De kosten van een prestigieus bouwproject lopen gierend uit de klauwen. Een belangrijke klant stapt over naar de concurrent. In zo’n situatie schuift het Slachtoffer de verantwoordelijkheid van zich af en verliest hij zich in een klaagzang; het budget was sowieso niet toereikend en die weggelopen relatie stond altijd al met een been buiten de deur. Wat er ook mis ging – hem treft geen blaam.

Waarom is dat een probleem?
Te veel klagen werkt contraproductief. Collega’s nemen je mogelijk niet meer serieus, ook niet als je wel een keer recht van spreken hebt. Je hebt je krediet verspeeld. Een leider die weigert verantwoordelijkheid te nemen, roept bovendien ergernis op bij collega’s – dat zagen we al bij de Wegduiker. Je zet jezelf buitenspel en dat kan gevolgen hebben voor je carrière.

Wat kun je doen?
Neem je verantwoordelijkheid en vergroot je productiviteit met de volgende 3 tips:

– Besef wanneer je doorslaat
Je dekt je in. Je doet er alles aan om jezelf vrij te pleiten. Je betoog heeft veel weg van een jammerklacht.
– Pak je verantwoordelijkheid
Iedereen maakt fouten. Zoek juist naar de oplossing. Vaak worden fouten vergeven. Weiger je verantwoordelijkheid te nemen? Dan krijg je misschien geen tweede kans.
– Wil je even lekker klagen? Kondig het aan
Als je collega’s weten dat je alleen je verhaal kwijt wilt en niet verwacht dat een ander je probleem oplost, kun je rekenen op meer goodwill.

Omgaan met een Slachtoffer
Herken je een Slachtoffer in je team? Bied een luisterend oor en vraag dan: wil je alleen je ei kwijt of wil je sparren over een oplossing? Het Slachtoffer en zijn sores erkennen, is vaak voldoende om hem de verantwoordelijkheid te laten terugpakken.

Samengevat
Constructief maakt effectief. Bijeenkomsten leveren concrete plannen op en verzanden minder snel in een welles-nietes-discussie. Je stem wordt weer gehoord en je toegevoegde waarde erkend.

Benieuwd welk ego in jouw werk weleens de kop opsteekt? Doe de gratis Ego Scan.
Wil je met je team aan de slag? Neem contact met ons op via info@authentiekleiderschap.nl of bel naar 035-621 97 99.

In onze volgende blog: de Afgunstige

Kijk voor onze aanpak bij producten.