Hoe definieer je een goed mission statement?

Een mission statement is als een kompas. Je gebruikt het om je ervan te verzekeren dat de onderneming op koers vaart: je toetst je managementbeslissingen eraan en je krijgt er de juiste bemanning mee aan boord – medewerkers, klanten en leveranciers.
In deze blog delen we 3 vragen die de basis vormen voor een goed mission statement.

Veel organisaties laten hun mission statement opstellen door een extern bureau. Zonde. Jij en je mensen weten beter waar de onderneming voor staat dan iemand van buitenaf. Als je zelf pen en papier pakt, wint je statement aan authenticiteit. Authenticiteit raakt mensen. En een mission statement dat raakt en waarmee iemand zich kan identificeren, vergroot de betrokkenheid, productiviteit en klanttevredenheid bij een onderneming.

Betrek je mensen

Een mission statement schrijf je in de eerste plaats voor je eigen medewerkers. Zoek mensen waarvan je weet dat ze hart hebben voor de zaak en zet ze bij elkaar. Zorg daarbij voor een goede afspiegeling van je organisatie.

3 vragen

Laat je mensen terugblikken op de afgelopen twee jaar. Welke mooie prestaties bij relaties vervullen met trots, in de wetenschap dat het bedrijf of iemand als individu daar concreet aan heeft bijgedragen: is er iets bereikt wat er werkelijk toe doet voor hun klant?

Stel vervolgens deze 3 vragen:
1. Met welke klanten werk je graag samen? (onze doelgroep)
2. Welke groei of ontwikkeling bij je klant maakt je trots? (onze creaties)
3. Hoe heb jij of de organisatie daar concreet aan bijgedragen? (toegevoegde waarde)

Deze sessie herhaal je met de board. De uitkomsten zullen je verbazen: in 99 van de 100 gevallen geeft de raad van bestuur dezelfde antwoorden.

Mission statement schrijven

Met deze antwoorden ziet je mission statement er als volgt uit: wij geven (antwoord 1) (antwoord 2), waardoor (ze) groeien in (antwoord 3). Het mission statement van Authentiek Leiderschap is bijvoorbeeld: met korte impactvolle interventies ontsluiten en verbinden we de verborgen authentieke kracht van leiders, hun teams en organisaties, waardoor ze gelukkiger en succesvoller worden.

Direct aan de slag? Download ons free mission statement format.

Tot slot: 3 aandachtspunten

– Schrijf je mission statement in de taal die je mensen spreken
– Een mission statement doe je, dus gebruik actieve werkwoorden
– Voorkom corporate blabla – wees concreet

Wil je meer weten? Neem contact met ons op.

In onze volgende blog: hoe zorg je dat je mission statement wortelt in de organisatie?

Kijk voor onze aanpak bij organisatie ontwikkeling.