‘Aardig zijn’ of ‘aardig gevonden willen worden’, hoe herken je de slijmbal in de boardroom?

Vaak vallen slijmballen door de mand bij acquisitie- of beoordelingsgesprekken. Natuurlijk zijn dit situaties waarbij het handig is relaties goed te houden. Maar na een zoveelste ‘Wat ben je toch geweldig!’ gaat het jeuken en komt bij veel gesprekspartners een allergische reactie op. Ze voelen zich gemanipuleerd en doorzien het trucje. ‘Moet je die slijmbal weer eens bezig zien, die wil vast een wit voetje halen’, klinkt dan onderling. Slijmbalgedrag valt ook op bij mensen die altijd grapjes maken: de zogenaamde lolbroek. Je lacht wel mee, maar vindt het niet echt meer leuk. Bij feedback sessies zijn ze vaak nog aan het grapjassen, maar hebben ondertussen hun rug nat van het zweet.

Herken je dit gedrag?
Denk je wel eens: ik word te grappig? Dat de lach belangrijker wordt dan de boodschap? Zonde. De inhoud van je verhaal gaat namelijk volledig verloren. Er komt misschien een moment dat niemand meer lacht. Of merk je regelmatig dat je je verschrikkelijk stoort aan de ander, maar toch aardig blijft om aardig gevonden te worden? Het gaat dan niet meer om wat je zegt, maar om de sfeer goed te houden. Je kunt dit gedrag voorkomen door je te concentreren op de inhoud. Richt je op jouw inhoudelijke bijdrage. Mocht je dit slijmbalgedrag herkennen bij een collega, reageer dan met: ‘Leuk dat je het zegt, zullen we ons nu verder richten op de inhoud?’ Dat zal de Slijmbal tot bedaren brengen.

Allergisch voor de slijmbal
Zelf heb ik een broertje dood aan de slijmbal. Ik voel me door dat soort types gemanipuleerd. Ze strooien met complimentjes om de ander een lekker gevoel te geven. Waar mijn allergie voor de slijmbal vandaan komt? Waarschijnlijk omdat ik het zelf ook zou kunnen zijn…

PS: Wat ook kan gebeuren bij dit soort ego’s is dat het belang om aardig gevonden te worden, omslaat in een ander ego in de boardroom: de Wegduiker.

Benieuwd welk ego jou in je werk belemmert? Doe de gratis Ego Scan.
Wil je met je team aan de slag? Neem contact op met Authentiek Leiderschap.

Kijk voor onze aanpak bij producten.