;

2 vragen die je je als leider moet stellen over Artificial Intelligence

Laatst was ik bij één van onze klanten, een top-3 bank, en sprak met degene verantwoordelijk voor de ontwikkeling van automatisering en innovaties. Net als bij zoveel financiële instellingen is ook deze bank bezig met een volgende efficiency slag: hoe kunnen bepaalde bedrijfsprocessen slimmer worden aangepakt? Artificiële intelligentie is hierbij een toverwoord. Denk aan algoritmes die menselijke denkpatronen ontwikkelen, zodat klanten in de toekomst niet meer worden geholpen door een mens, maar bijvoorbeeld door een geavanceerde chatbot: sneller en goedkoper.

Geachte leider: welke toegevoegde waarde heeft een mens eigenlijk nog?

Dat zette mij aan het denken. Als verschillende intellecten worden overgenomen door een computer, wat is de functie van een mens dan eigenlijk nog? Veel bedrijven denken puur vanuit het bedienen van hun klanten (en bewijzen daarmee hun waarde) en zien de mens als een belangrijk middel die hiervoor kan worden gebruikt.

“Stel, je kunt je organisatie reorganiseren naar 1 man die een computer bedient, alle activiteiten zijn overgenomen door AI, de kosten zijn enorm verlaagd én de klanten zijn net zo tevreden als nu. Zou je dat dan doen?” Natuurlijk spelen economische overwegingen een rol. Als wij het niet doen, doet de concurrent het wel. Allemaal waar, of niet? Denk hier als leider eens over na. Nu al.

Ontwikkeling en sociale contacten

Is de klant nu het doel? En de medewerkers de middelen? Of is het omgedraaid? Als mensen middelen zijn, dan snap ik de keuze voor een verregaande inzet van AI. En als ik het nu eens omdraai? Stel dat de organisatie een middel of een plek is waar mensen zich kunnen ontwikkelen, bij elkaar komen om sociale contacten te laten ontstaan en te onderhouden. Een plek waar ze succesvol en gelukkig kunnen zijn? Ik weet, het klinkt bijna naïef, en daar ligt nu juist de crux, soms zit je vast in oude denkbeelden over arbeid en inzet, terwijl de wereld een megaverschuiving aan het maken is op het gebied van haar ‘mens-zijn’

Artifical Intelligence: we worden evolutionair ingepakt

Maar ach, waar maken we ons druk om, zo’n vaart loopt die ontwikkeling toch niet? Computers zijn immers niet creatief, hebben geen intuïtie en geen zintuigen. Wrong, they do, alleen nog niet geïntegreerd, maar dat komt wel. De ontwikkelingen gaan razendsnel. Schaken, go-spelen, muziekstukken, kunst, ze maken de meest fantastische creaties. Je wordt vertederd door lieve robotjes, computergames, films over robots. Vertel me niet dat je geen sympathie had voor R2D2 of Alita (die ogen…). Als de wetten van de evolutie een beetje kloppen, is de vraag of wij mensen binnenkort nog wel ‘the fittest’ op aarde zijn.

Twee vragen

Alarmbellen? Nee hoor, schitterend om AI te integreren in ons leven. Accepteer alleen dat de ontwikkeling niet te stoppen is, je kunt het slechts richten. Om voor je organisatie richting te kunnen geven aan de ontwikkeling van AI stel ik leiders maar 2 vragen:

  1. welke (potentiële) waarde voegt de mens nu extra toe, die misschien niet te automatiseren is?
  2. welke functie/missie heeft je organisatie om die potentiële waarde optimaal tot zijn recht te laten komen?

En ik beloof je dat dat je ook financieel geen windeieren zal leggen. Als je blijft hangen in het economische beginsel: meer doen met minder mensen, dan mis je het inzicht van de mogelijke échte waarde van je mensen binnen jouw bedrijf en kun je ze overbodig maken. Ik wens je hierbij alle wijsheid en liefde toe.

Tot slot

Ik besef dat ik je geen antwoorden geef. Ik hoop wel dat ik je over iets zeer wezenlijks van je organisatie laat nadenken, misschien wel laat nadenken over iets groters dan je organisatie: de waarde van de mens.

Ter inspiratie: wil je meer geïnspireerd raken over Artificial Intelligence, lees dan het boek Homo Deus van Harari, of laat je verbazen door het spannende boek van Dan Brown: Origin. Meer een filmliefhebber? Kijk dan eens naar de Science Fiction film ‘I, Robot’ met Will Smith in de hoofdrol (staat op Netflix, een bedrijf met een geavanceerd algoritme…). Of klik hier voor een ontwikkeling van een indrukwekkende chatbot bij Google.

Heb je interesse in persoonlijke coaching? Kijk dan voor onze aanpak bij individuele coaching.
Wist je dat wij ook training en coaching verzorgen voor organisaties én voor teams en dat wij zelfs een online Persoonlijk Leiderschap Training aanbieden?