Wil je authentiek zijn of gevonden worden?

Het boek van INSEAD professor Herminia Ibarra getiteld “Act Like A Leader, Think Like A Leader” is nog niet verschenen of het doet hier en daar al stof opwaaien. Waarschijnlijk omdat Ibarra het begrip authenticiteit op een confronterende manier tegen het licht houdt.

Zijn of gevonden worden

In het dagelijks spraakgebruik wordt onder authenticiteit vaak verstaan ‘het onder alle omstandigheden volledig open zijn over en trouw zijn aan je eigen normen en waarden’. Want als je dat niet doet, dan ben niet eerlijk naar je omgeving en dus niet authentiek. De vraag is wat hier de mindset is van degene die dit denkt. Is hij bezig om authentiek te zijn, of wil hij graag authentiek gevonden worden? Het lijkt een retorische vraag.

De perfecte leider

Toch is het de moeite waard hier langer bij stil te staan. Want, als je graag authentiek gevonden wil worden ben je juist bezig een beeld na te streven van wat jij denkt dat de omgeving belangrijk of perfect vindt. En hier gaat het mis. Dit heeft niets van doen met waar je zelf gelukkig van wordt en met het inzetten van je eigen drijfveren en kwaliteiten om iets bij de dragen aan je omgeving. Het gaat namelijk over positioneren van jezelf in vergelijking met anderen. En wie bezig is met vergelijken kan niet tegelijkertijd bezig zijn met verbinden. Dus de leider die er naar streeft perfect te zijn is, bewust of onbewust bezig zich te positioneren ten opzicht van de mensen in zijn organisatie. Het gevolg is dat hij uit verbinding raakt.

Imperfectie

Bij authentiek zijn hoort dat je als leider weet waar je voor staat, waar je voor gaat en wat je komt brengen om je organisatie verder te brengen. Dit houdt ook in dat je bewust bent van minder mooi gedrag dat we allemaal in ons hebben. Het is die imperfectie die authentieke leider menselijk maakt en zorgt voor verbinding. Het is de missie en de visie van de leider die anderen in beweging brengt, vertrouwen kweekt en inspireert.

Experimenteren

Ibarra breekt een lans voor de gedachte dat je authentiek zijn kunt leren door te experimenteren. Experimenteren met gedrag en gedachten die jou kunnen helpen om je missie en visie waar te maken. Ook al voelen ze aanvankelijk ongemakkelijk. Juist door het experimenteren kom je er achter wat wel en niet bij je past. Op die manier ontwikkelen zich jouw missie, visie, waarden, normen en vaardigheden. Dat heet leren. En wellicht kom je erachter dat gedrag dat je altijd als authentiek hebt ervaren kunt inruilen voor andere gedrag dat net zo goed authentiek voelt. Je kunt dus je authenticiteit herontdekken en ontwikkelen.

Gelukkiger en succesvoller

Die leider die zijn missie leeft en alle kwaliteiten die hij meebrengt inzet om de organisatie verder te brengen zal zich authentiek voelen. Daar wordt hij gelukkiger en succesvoller van. Het vertrouwen in de leider groeit en medewerkers raken geïnspireerd om elke dag weer al hun kwaliteiten in te zetten om niet alleen in, maar ook aan de organisatie te werken.

Een blog van Richard de Jong. Zijn missie: Leiders uitdagen om boven zichzelf uit te stijgen.