Mens en mission statement verenigd: 3 succesfactoren

In 2010 stopten we abrupt met onze cultuurtrajecten. We merkten dat mensen enthousiast van start gingen, maar het proces stagneerde zodra we het pand verlieten. Heel frustrerend. Zowel voor het bedrijf dat we probeerden te helpen als voor ons.

Terug aan de tekentafel stelden we onszelf de vraag: waar gaat het mis? We onderzochten tientallen verandertrajecten en ontdekten dat de volgende 3 elementen bepalend zijn als je gedrag structureel wilt beïnvloeden:

Identificatie met rolmodel
Heb je na onze vorige blog werk gemaakt van je mission statement? Mooi. Nu is het zaak te zorgen dat mensen zich ermee identificeren. Dat lukt het best als je een rolmodel beschrijft. Laten we zeggen, meneer Apple. Wat wil hij betekenen voor zijn klanten (missie) en welk gedrag vertoont hij daartoe (gedragsnormen)?

Maak zo van je bedrijf een persoon aan wie je medewerkers zich willen spiegelen. Dat verhoogt de vereenzelviging met je bedrijf. Laat je medewerkers helpen dit rolmodel te beschrijven. Je realiseert daarmee meer commitment.

Spiegelen in feedforwardsessie
Organiseer top down feedforwardsessies. In deze sessie spiegelen mensen zichzelf en elkaar aan het rolmodel. Welk gewenst gedrag vertonen ze al en kunnen ze anderen leren? Waar moeten ze zich ontwikkelen? We spreken van een feedforwardsessie, omdat we vooruit kijken in plaats van terug. Merk hoeveel prettiger dat klinkt.

Het loont om deze sessies te laten begeleiden door een externe partner. Iemand die verstand heeft van groepsdynamiek en deze in goede banen leidt. Zo blijft de sfeer positief, eventuele kritiek constructief en de uitkomsten zijn minder vrijblijvend.

Goed voorbeeld doet goed volgen
Nu bereiken we het omslagpunt. Wanneer veranderen medewerkers hun gedrag? Als ze zien dat hun leidinggevende dat doet. Daarom beginnen we ons traject altijd bij de top. Vertoon je als leider gewenst gedrag in de bestuurskamer, in meetings of in de kantine? Dan nemen je mensen dat van je over. Doe je dat niet? Dan is een traject kansloos.
Ga daarom pas door naar de volgende (management)laag als het voorbeeldgedrag van de top zichtbaar en aantoonbaar is. Dat als voorwaarde stellen, haalt de vrijblijvendheid uit het traject.

Zo houd je de vinger aan de pols

Een verandertraject dat deze 3 elementen inbouwt, heeft een goede kans van slagen.
Maar je kunt niet achterover leunen. Blijf alert:
ga constructief om met weerstand
– organiseer dat mensen elkaar feedback geven tijdens werkoverleggen, ofwel on the spot
– maak ontwikkeling meetbaar. Laat medewerkers bijvoorbeeld van tijd tot tijd een rapportcijfer geven.

Boeken jullie vooruitgang? Vier dat, ook als het nog beter kan.

Wil je weten welke elementen een verandertraject verder versterken? Lees meer bij onze aanpak.

In onze volgende blog: ego’s in de bestuurskamer

Kijk voor onze aanpak bij organisatie ontwikkeling.

Authentiek leiderschap: Mens en mission statement verenigd

Wil je een van onze andere blogs lezen over authentiek leiderschap? Wil je meer weten over onze producten? Of heb je vragen/interesse? Neem contact met ons op via info@authentiekleiderschap.nl of bel naar 035-621 97 99.