Maak mensen trots op je onderneming in 5 stappen

Stel je voor: op een netwerkborrel hoor je een van je managers opscheppen over jullie bedrijf. Fantastisch, nietwaar? Mensen die trots zijn op hun werk, voelen zich meer betrokken bij een organisatie. En dat maakt hen betere teamspelers, klantgerichter en productiever.

Als leider kun je veel doen om de betrokkenheid van je mensen te vergroten. Lees welke 5 stappen daarbij helpen.

Stap 1. Stel je organisatie voor als rolmodel

Wat maakt het meest trots? Ontdekken welke positieve impact jullie werk heeft op een ander. Stel je voor dat jullie organisatie een persoon is – iemand met wie je mensen zich identificeren. Wat zou hem of haar trots maken?

Probeer de volgende 3 vragen te beantwoorden:

  1. Welke groei bij de klant zou het rolmodel enorm trots maken? Let op, we hebben het niet over je eigen bedrijf, maar over dat van je klant
  2. Wat geeft het rolmodel je klant zodat hij of zij die gedroomde groei kan doormaken?
  3. Hoe maak je deze gerealiseerde groei van de klant zichtbaar?

Lukt het je een antwoord te geven op deze vragen? Dan heb je geen marketingbureau meer nodig: je kunt zelf je mission statement formuleren.

Stap 2. Breng je mission statement en menselijk kapitaal op 1 lijn

Ons onderzoek wijst uit dat 90% van de mensen behoefte heeft aan zingeving op het werk. Sluiten de missie van je organisatie en die van je mensen op elkaar aan? Dan ontsluit je verborgen potentieel dat van onschatbare waarde is.

Onderzoek dit in je bedrijf. Spreek uit dat je mensen openlijk trots mogen zijn op de groei van klanten waar ze aan bijdragen.

Stap 3. Weet wat je klant écht drijft

Nodig ze uit en vraag: welke groei wil je nou écht realiseren? Welke impact wil jij maken op jóuw klanten? Onderzoek drijfveren met klantenpanels of diepte-interviews. Je zult zien dat jullie relaties het geweldig vinden om te praten over wat hén trots maakt. Hiermee toets je bovendien of de klant bij jou past.

Vergeet je leveranciers niet. Denk eens in welk effect het heeft op de samenwerking als jij en je partners dezelfde toegevoegde waarde nastreven voor de eindklant?

Stap 4. Kies welke producten en diensten je wilt aanbieden (en welke niet)

We hebben het eerder gezegd: mensen willen iets creëren wat voor de klant betekenis heeft. Dat zijn de producten en diensten waar je mensen aan willen bijdragen.

Wij – Authentiek Leiderschap – betrekken onze adviseurs bij strategische besluiten. Past deze klant of deze manier van werken bij ons? Zo niet, dan zetten we er een streep door. Zelfs als we daardoor geld mislopen.

Stap 5. Investeer in maatschappelijke betrokkenheid

Tot slot, je mensen willen een werkgever die in de maatschappij staat en daar een bijdrage aan levert. Dat kan met je product of dienst, of doordat je iets anders organiseert wat dicht bij je core business staat. Dat zijn de verhalen die trots de ronde doen op een verjaardagsfeest. Eigenlijk is dat heel logisch: wat is mooier dan met je bedrijf een goede omzet draaien en tegelijkertijd nut te hebben voor de samenleving?

Wil je hulp bij de uitvoering van deze stappen? Neem contact met ons op. We vertellen graag meer over onze aanpak om ook in jouw organisatie meer betrokkenheid te realiseren.