Vind je het oké als ik even klaag?

Je herkent het wel, collega’s die het klagen hebben uitgevonden. Bij de koffieautomaat, in de gang, voor de start van een meeting, tijdens de lunch. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Even lekker helemaal leeglopen.

Er mankeert van alles aan de ander. De baas die het niet begrijpt, de collega die de kantjes er vanaf loopt en de klant die altijd zo onredelijk is. Wanneer ga je klagen? Als er een probleem in je omgeving is, waar je last van hebt en waar je niets aan doet.

Er is een probleem. Dan heb je simpelweg heb je vier opties. Je kan gaan klagen, maar je kan het probleem ook aanpakken, er wat aan doen. Of je laat het zo en accepteert de situatie. Tot slot kan je er voor kiezen om weg te gaan. Dat hoeft niet perse een andere baan te zijn, maar kan ook betekenen op onderwerpen richt waar je meer energie van krijgt.

Waarom kiezen mensen toch voor klagen? Wat levert het op? Misschien een rare vraag, maar het heeft een opbrengst. Anders doen we het niet.

De opbrengst van klagen

Het lucht op. Even met je collega’s bespreken, zonder dat je in actie hoeft te komen.

Je hoeft niets aan het probleem te doen.

Het verbroedert. Je merkt dat het een soort magneet is. Voor je het weet, heb je meerdere collega’s die het volledig met je eens zijn.

Geen kans op falen, want je doet niets aan het probleem.

De nadelen van klagen

Je lost niets op, er verandert niets aan de situatie.

De sfeer wordt negatief, verbitterd. Waarbij de kans groot is dat er steeds meer mensen gaan klagen.

Je stelt je afhankelijk op van de omgeving.

Je energie gaat omlaag.

Klagen is oké

Als je het gebruikt om even stoom af te blazen. Maak het dan wel luchtig en kondig het aan. Dus als je in een omgeving werkt waar veel wordt geklaagd, maak dan met elkaar de afspraak, om het gewoon te benoemen: “Vind je het oké als ik even klaag?” Laat klagen ook niet te lang duren, maar richt je vooral op zaken waar je energie van krijgt.

Evert Schaftenaar is partner bij Authentiek Leiderschap.

Tags:
, ,