In het verleden behaalde resultaten bieden wel garantie voor de toekomst

Onder het genot van een wijntje en in goed gezelschap maakten we laatst de balans op van het afgelopen jaar. Welk cijfer gaf ik het? Dat was een lastige dit keer, want een gemiddeld cijfer had ik niet. Ik keek terug op een bewogen jaar met mooie hoogtepunten en toch ook momenten van een dikke onvoldoende.

Maar mijn werk? Dat kreeg van mij zonder enige twijfel een 10. “Waarom?”, vroegen mijn vrienden. Tja, waarom?

Hoe gaaf is het als je werk is om mensen gelukkiger te maken? Dat de mensen die je coacht mooie stappen maken, meer zelfvertrouwen krijgen, hun team op de rit zetten. Dat er teams zijn die meer plezier en vertrouwen in elkaar hebben en succesvol zijn, groeien in de samenwerking en in het resultaat. Dat we hele organisaties effectiever zien worden. Dit werk maakt mij gelukkig en daarom geef ik het een 10.

Missie (her)ontdekken

“Wat is het dan precies dat jou zo gelukkig maakt?”, was de volgende vraag die ik kreeg. Een van de serie geluksmomenten in mijn werk is als we met missies aan de slag gaan. Het is een onderdeel van individuele coaching, teamsessies en van organisatie ontwikkelingstrajecten. “Missies”, zeiden mijn vrienden, “dat klinkt altijd zo vaag”. Maar bij ons is dat niet het geval. We zijn er heel concreet in. Een missie is dat wat jou drijft. Het zijn de dingen die je zo mooi vindt om te creëren. Vaak leef je die allang, wij maken je bewust van je missie.

Resultaten uit het verleden

“Maar hoe doe je dat dan?”, vroegen mijn vrienden. Eigenlijk is het hartstikke simpel. Je verleden is namelijk de bron waaruit je put bij het bepalen van je missie. Je resultaten uit het verleden vormen deze keer wel garantie voor de toekomst. Ga terug naar je successen uit het verleden en stel jezelf de volgende vraag:

1.  Welke groei zag ik bij de mensen met wie ik zo fijn samenwerkte?

Dat kan van alles zijn. Daarna de moeilijkste vraag, waarbij de uitdaging is om niet te bescheiden te zijn:

2. wat was het mooiste/beste van jezelf wat je deze mensen gaf waardoor zij deze groei konden doormaken?

Als je nu de twee antwoorden koppelt heb je een concrete draft van je missie. ‘Je geeft (antwoord 2), waardoor je omgeving groeit in (antwoord 1)

Garantie voor de toekomst

Deze vragen écht beantwoorden kan best taai zijn en meestal vind je de antwoorden ook niet in één keer. Het moment dat het kwartje valt is altijd weer een klein feestje, voor de klant en zeker ook voor mij.

Als je missie concreet en duidelijk is kun je deze bewuster gebruiken om keuzes te maken in de toekomst. Je kunt ervoor kiezen om je missie vaker leidend te laten zijn. En daar word je gelukkiger van en effectiever. En hoe lekker is dat?! Daarom geef ik mijn werk een 10. Om daar steeds weer getuige van te mogen zijn, dat maakt mij gelukkig!

Een blog van Carina Mak, directeur Authentiek Leiderschap.