Het coachtraject: een tweede kans of oprotpremie?

Tijdens de intake met een potentiële opdrachtgever wordt duidelijk dat zij tobt met één van haar medewerkers. Zelf is zij als leidinggevende een jaar daarvoor aangenomen om de tot dan toe slecht presterende afdeling weer op de rit te krijgen. Haar afdeling werkt inmiddels beter samen en presteert ook beter. Ze blijft alleen met één van haar teammanagers botsen. “Hij spreekt zijn mensen onvoldoende aan, overlegt niet met mij en laat te weinig resultaten zien” is haar klacht.

Tijdens zijn laatste beoordelingsgesprek kreeg de teammanager voor het eerst sinds tijden een slechte beoordeling. Aan het einde van het gesprek werd hem de mogelijkheid aangeboden om met behulp van een coach te werken aan zijn ontwikkelpunten.

Wat is het doel van het coachtraject: casebuilding of persoonlijke ontwikkeling?

Rol van de coach

De rol van een coach is om meteen aan het begin na te gaan of de leidinggevende echt gelooft dat het investeren in een traject zin heeft. Als het antwoord daarop nee is en het coachtraject eigenlijk een pleister op de nog te veroorzaken wond gaat zijn, kan je dit maar beter duidelijk krijgen. Het bouwen van een case is een management issue en geen coachvraag. Dit is best een spannende. Want je loopt daarmee het risico als coach dat je je potentiële opdrachtgever kwijtraakt.

Kans van slagen groter

In dit geval wilde de leidinggevende haar medewerker oprecht nog een kans geven, en hem ondersteunen om zich te ontwikkelen. Hiermee was er een vruchtbare bodem voor het coachingstraject. Zij vond eigenlijk dat ze het zelf had moeten kunnen, maar op de een of andere manier kon ze niet tot de teammanager doordringen. “Onze ego’s botsen teveel en ik heb het gevoel dat hij mij niet vertrouwt”.

Tijdens een gesprek met de leidinggevende, teammanager en coach werd dit dan ook open met de teammanager besproken. Zo werd de positieve intentie van zijn leidinggevende helder en kon de teammanager zich focussen op zijn eigen ontwikkeling.

Lidwine de Vries is partner bij Authentiek Leiderschap. Zij coacht individuele klanten, begeleidt teamtrajecten en organisatie ontwikkeltrajecten volgens het 7 schillen model van Authentiek Leiderschap.