Follow the leader: hoe ga je het beste om met weerstand?

Vrijwel alle veranderingen in organisaties vragen om ander gedrag van medewerkers. Of het nu gaat om een nieuw werkproces of een andere organisatiestructuur; veel mensen houden niet van verandering en verzetten zich. Voor leiders is dat vaak een zware dobber; hun mensen gaan niet klakkeloos met ze mee. Regelmatig krijgen we dan ook de vraag van leiders hoe ze met deze weerstand moeten omgaan en hoe dit is te doorbreken.

2 ingrediënten die nodig zijn om mensen mee te krijgen
Wil je weten hoe je met weerstand om kunt gaan, verdiep je dan in jouw rol als leider. Ben je alleen iemand die zijn mensen moet zien mee te krijgen? Of ben je voor hen een persoon met een inspirerende visie? Wij vragen altijd aan leiders welk toekomstbeeld ze schetsten aan hun medewerkers. Met welke aantrekkelijke visie wil jij ze meenemen? En dat is niet de riedel: alles moet efficiënter, sneller en met minder kosten. Daar lopen mensen niet warm voor.

I have a dream…
Een extreem voorbeeld zijn leiders als Nelson Mandela en Martin Luther King, die droomden van een land waar blanke en zwarte mensen met elkaar samenleven. Zo’n inspirerende visie verbindt mensen. Als leider is het belangrijk je te verplaatsen in je medewerkers. Wat gaat er in hun hoofd om? Hoe wordt het voor hen aantrekkelijker hun werk uit te voeren? Wat hebben je klanten daaraan? En, hoe zien medewerkers dat weer terug? Ga in contact met je personeel om hierachter te komen en verwerk het in jouw visie op een (nog) mooiere toekomst.

4 aspecten van vertrouwen
Maar dan ben je er natuurlijk nog niet. Een belangrijk aspect waarom medewerkers al dan niet meegaan in je visie, is het vertrouwen dat mensen in je hebben. Een groot, mystiek begrip, maar als je het nader bestudeert, bestaat het in feite uit 4 componenten:

  • Intentie: laat je als leider zien in woord, maar vooral in gedrag, dat je een positieve intentie hebt? Laat je voorbeeldgedrag zien, ben je echt bezig om je personeel naar een hoger plan te brengen of toon je bepaald gedrag ter meerdere eer en glorie van jezelf?
  • Competentie: laat je als leider zien dat je competent genoeg bent om je medewerkers in onzekere tijden van verandering te leiden? Snap je wat er inhoudelijk speelt en op het spel staat? Neem je de juiste stappen en word je door medewerkers als competent ervaren?
  • Resultaten: boek je goede resultaten met wat jij als leider in gang zet? Krijg je dingen voor elkaar en wordt dat ook door anderen gezien? Soms ervaren medewerkers helemaal geen resultaat, omdat je bijvoorbeeld de eer naar jezelf toetrekt. En dat werkt averechts.
  • Integriteit: handel je overeenkomstig je missie, je kernwaarden en je intentie? Natuurlijk is niemand perfect, maar zorg er wel voor dat je voorbeeldgedrag laat zien en geen suf gedrag vertoont.

 

Hé verrek, het werkt!
Dus ga bij jezelf te rade: heb ik een visie en hebben mijn medewerkers het vertrouwen in mij om samen deze visie waar te maken? Klinkt eenvoudig, maar een inspirerende visie is nog niet zo één, twee, drie geformuleerd. Hiervoor moet je snappen wat mensen bezighoudt. Probeer je echt te verplaatsen in je medewerkers. Waar wil jij heen en wat levert hen dat op? Ga echt met ze in gesprek.

Krijg medewerkers in beweging
Vaak leggen leiders de focus op mensen die niet meewillen, maar met bovenstaande concrete tools blijf je weg uit een negatieve sfeer. Leiders die dit oppakken merken: hé verrek, ze gaan wel met me mee. Het werkt! Je richt je in feite op mensen die wel openstaan of eventueel nog twijfelen, en krijgt ze in beweging. Je ziet altijd dat sommige mensen eerder meegaan dan anderen. Zij worden geïnspireerd en willen graag meedoen. Dan ontstaat er beweging en komen er meer over de streep.

PS: In een volgende blog gaan we dieper in op het aandeel dat medewerkers zelf hebben bij weerstand.